Monday, March 14, 2011

Teguran yang Membina atau Teguran yang Mematahkan Semangat

Petang tadi, selepas pulang dari kelas, saya dan rakan saya yang lain berbual di perhentian bas sementara menunggu ketibaan bas kitaran. Dalam asyik berbual, kami dikejutkan dengan bunyi yang agak kuat. Semua pelajar yang berada di sekitar tersebut berpaling ke arah bunyi tersebut. Saya mendapati bahawa, satu kemalangan hampir sahaja berlaku antara sekumpulan pelajar dengan sebuah kereta proton Wira. Tetapi disebabkan pemandu itu sempat menekan pedal brek menyebabkan kereta itu berhenti dengan mengejut. Walaupun saya dan rakan-rakan yang lain tidak dapat menyaksikan perkara sebenarnya yang berlaku saya yakin sekumpulan pelajar tersebut melintas jalan tanpa melihat ke arah kanan terlebih dahulu. Sebaik sahaja kejadian itu berlaku saya terdengar perkataan-perkataan yang kurang enak daripada beberapa pelajar yang berada di sekitar tersebut.

Situasi:
Oi buta ke? Ada mata letak kat mana?
Gila dah kot sampai kereta pun tak nampak.
Belajar tinggi-tinggi, nak lintas jalan pun tak reti lagi. Biar tak payah masuk “U”.
Buka mata tu luas-luas, tengok jalan. Asyik bersembang je…

Komen:
Itulah kata-kata yang sempat saya dengar. Saya sedar dan tahu, mereka amat marah kepada sekumpulan pelajar tersebut kerana semasa ingin melintas jalan mereka sempat bergurau- senda menyebabkan mereka alpa. Namun begitu sebagai pelajar, kita mestilah memberi teguran yang membina kepada sekumpulan pelajar tersebut. Kata-kata yang dilemparkan oleh beberapa orang pelajar tersebut boleh menjatuhkan maruah dan mematahkan semangat sekumpulan pelajar tadi. Sebaiknya kata-kata yang membina dan teguran serta nasihat yang sepatutnya perlua diutarakan. Misalnya:
“Lain kali berhati-hati sewaktu melintas jalan”
“Lihatlah kanan dan kiri terlebih dahulu sebelum melintas”
Nasihat dan teguran seumpama ini membolehkan sekumpulan pelajar tersebut akan lebih berhati-hati pada masa akan datang. Oleh itu diharapkan sebagai bakal pendidik kita sentiasa menasihati rakan yang lain agat dapat membina mereka ke arah yang lebih baik.

No comments:

Post a Comment