Wednesday, January 19, 2011

Ada Apa dengan Meminta Maaf

Menunggu lif blok3 KHAR sememangnya memerlukan sedikit kesabaran berbanding menunggu lif blok 1 KHAR. Maklumlah bak kata pepatah " biar lambat asal selamat". Jam hampir menunjukan pukul 12 tengahari. Sudah tiba waktu makan. Semua penghuni berpusu-pusulah hendak keluar mencari makanan. Perut dah berbunyi minta di isi. Dari aras 5 berhenti di aras 3 dan seterusnya ke aras bawah. Dalam lif keadaan sudahlah sesak. Pintu lif lambat pula nak buka. macam-macamlah rungutan yang keluar.
"Isyh apasalah benggong sangat lif ni?"
"Lambat lebih pada kura-kura. Baik kura-kura pun laju."
    Pintu lif akhirnya terbuka. Mak oi penghuni yang menunggu pun ramailah juga. Berpusu-pusulah orang dalam lif hendak keluar dan berpusu-pusulah orang diluar hendak masuk. Oleh itu berlakulah tolak menolak. Semasa keadaan tolak menolak ini, Sudahlah dia geram dengan lif yang lambat sekarang terjatuh pula.
" Wei, buta ke? dah tahu ramai orang nak keluar kasi la laluan. yang korang pun sibuk-sibuk sangat apasal."
   Ha dah kena sebiji.
"sorylah ye." jawab salah seorang dengan nada yang sinis.

Walaupun kita mengalami sedikit kesukaran, kesusahan kita janganlah cepat melatah. Sebaiknya sebagai seorang bakal pendidik, kita mestilah tanam sikap positif dalam semua keadaan yang kita lalui. Tidak sepatutnya kita menyalahkan orang lain.Amalkan sikap bersabar dalam semua perkara. Apa yang kita ucapkannya juga mestilah ikhlas tidak kira dengan siapa kita berucap.

No comments:

Post a Comment