Friday, January 21, 2011

Hidup berjiran

Sudah pukul 12 tengah malam. Tak penatkah dari pagi sampai malam asyik bersembang. Sudahlah bersembang dengar satu blok. Hai, sudahlah kuat. Sembang sikit ketawa, sembang sikit menjerit. Apa kenalah dengan mereka-mereka ini. Kalau nak sembang-sembang pun, tengoklah rumah jiran sama, Agak-agak suara dengar dalam bilik sudahlah. Ini tidak satu bangunan boleh dengar. Hormatlah sama jiran-jiran sebelah. Entah ada yang sedang belajar ke,solat ke, nak rehat ke penat baru habis kelas. Hormatlah mereka. Mana budi bahasa kita sebagai rakyat Malaysia. Adalah satu dua dialog yang sempat aku dengar,
" Eh, ko tau tak, meluat aku tengok si minah tu. Ingat die sorang je ade beg baru. Nak menunjuk kononnye",
"Minah mane pula ni?"
"Sape lagi kalau bukan si Siti tu. Isyh menyampah betul la aku dengan die. Sikit-sikit nak menunjuk",

  Itulah antara dialog yang semapat aku dengar. Bukanlah aku sengaja membuka telinga lebar-lebar, tetapi perbualan mereka itu terlalu kuat dan jelas sehinggakan sesiapa sahaja boleh mendengar percakapan mereka. Oleh itu diharapkan walau di mana kita berada, ingatlah berbudi bahasalah dengan jiran-jiran sesekeliling kita. Janganlah kita membuat hal sendiri sehingga tidak mengambil peduli akan hal orang lain.

No comments:

Post a Comment