Sunday, February 27, 2011

Marah

Sesekali apabila kita sedang marah, kita tidak dapat berfikir dengan waras. Pelbagai ucapan yang kurang enak akan dilontarkan kepada sesiapa sahaja. Marah yang keterlaluan tidak bagus kepada kesihatan kita kerana kita akan terbawa-bawa kepada emosi yang stabil. Saya sempat mendengar percakapan seseorang yang sedang marah.

Situasi:
Apasalah dia tak nak dengar cakap kita..asyik dia je nak betol. Mentang-mentanglah dia ketua. Banggang betol dapat dengan dia tu. Kali ni lantak la kat dia nak kata apa pun. Aku sikit pun tak kisah. Boleh mampus la.
Dia salah pun tak nak ngaku.. macam apa lagi. Fikir dia bagus kot. Makan gaji buta ja. Tak reti nak ajar cakap jela. Orang suh dia ajar dok promot buku apa benda. Beli buku tak guna pun. Nak buat koleksi boleh la.

Komen: itulah kata-kata yang keluar dari mulut seseorang. Walaupun kita sedang marah, sebaiknya kita mengawal emosi kita kerana tidak semua orang yang kita luahkan perasaan kita suka dengan apa yang kita lakukan. Marah kita biarlah perpada-pada. Sesekali kita diamkan sahaja kemarahan kita agar tidak menganggu orang lain.

No comments:

Post a Comment